Der er en del ting jeg kan gøre bedre på tværs af mine virksomheder 🤓
I både Twentyfour (Tidl. HTML24), Terapeut Booking og Eatie (som er de 3 virksomheder, jeg beskæftiger mig med til dagligt) er der udfordringer.
Her er nogle af problemerne, som jeg kæmper med;
- Jeg synes det er svært at sikre, at folk håndterer de uforudsete problemer der opstår, som ingen har fået ansvaret for. Vi havde f.eks engang ikke nogen internetforbindelse på hele kontoret, men ingen gjorde noget, for alle troede at en anden havde ansvaret.
- Nogle medarbejdere kan bedst lide at ringe til kunderne og have dialog på telefonen. Andre foretrækker og sværger til e-mail som kommunikationsmiddel. Også selvom alle ved, at det smarte er, at tilpasse sin kommunikation så man rummer og imødekommer sine kunder.
- Jeg finder jævnligt tomme toiletruller på toiletterne, som ingen har smidt i skraldespanden, selvom jeg 10+ gange har bedt folk rydde op efter sig selv. Jeg har endda nævnt de her toiletruller specifikt for folk.
- Jeg har svært ved at få folk til at møde til tiden på kontoret.
- Jeg synes folk roder på deres skriveborde. Også selvom jeg har bedt dem sikre at der bliver ryddet op.
Hvad dælen skal jeg som leder gøre for, at min virksomhed performer til det ypperste på alle punkter, så jeg ikke skal rende rundt som en fuldtidsbrandmand og slukke metaforiske ildebrande i øst og vest?
Dét er en udfordring, jeg har tænkt meget på gennem de sidste ~10 år, jeg har været direktør for Twentyfour.
Det er ikke, fordi jeg synes, jeg ansætter dumme mennesker. Det er heller ikke, fordi jeg egentlig synes, jeg er uklar i min kommunikation. De fleste medarbejdere er også godt klar over, at jeg synes de skal smide toiletrullerne i skraldespanden, men alligevel gør folk det - gang på gang - ikke.
Jeg er nået frem til, at ingen organisation er perfekt.
Jeg tror faktisk, det er dén erkendelse, der har givet mig selv størst mulighed for, som leder at have et mere nuanceret syn på de organisationer, jeg involverer mig i.
Nogen vil måske se det som en form for strategisk overgivelse til taber-tilstande, men jeg mener egentlig selv, det er en erkendelse af, at man ikke kan være fantastisk til alt.
Jeg tror derfor, at jeg som leder skal udvælge en håndfuld vigtige fokusområder, hvor vi simpelthen bare skal excellere. Ved øvrige elementer af forretningen vil jeg så acceptere middelmådighed eller ligefrem noget der er værre.
Jeg ved godt det lyder, som om jeg giver op, men faktisk tror jeg det her er nøglen til, at man kan gøre noget perfekt fremfor, at alting bare gøres middelmådigt, selvom intentionen er, at alting skal være perfekt.
Forklaret I bullets👇
💪 Hvis du vil gøre alt perfekt, får du sandsynligvis intet perfekt men en masse middelmådigt.
💪 Hvis du accepterer, at det kun er få fokusområder, der skal perfektioneres, kan du faktisk opnå noget, der er tæt på perfektion, men andre områder vil så være middelmådige eller værre.
Hos Twentyfour har jeg accepteret, at jeg nok aldrig får folk til, at møde til tiden. Ligeledes har jeg accepteret, at folk nok glemmer at smide toiletrullerne i skraldespanden. (Men lad lige være med at fortælle mine medarbejdere det 😆).
Det betyder så, at jeg kan bruge krudt på de vigtige ting, når vi holder “all-hands”-møder. Fremfor at folk skal huske regler om toiletruller, mødetider og alt muligt andet, så skal de i princippet kun huske de vigtigste regler for firmaet.
Hos os betyder det, at vi kan fokusere på følgende:
- Vores leveranceregler skal overholdes. Bl.a. skal vi sende fredagsstatus til alle kunder med et igangværende projekt hver evig eneste fredag, uanset om der er sygdom eller noget andet der kunne være i vejen. Derudover skal alle udviklere lukke mindst én todo pr. arbejdsdag.
- Vi skal gøre alt, hvad vi kan for, at kunderne er glade. Det vigtigste for os, long term, er at vi har glade kunder og gode relationer. I en projektvirksomhed opstår der hele tiden problemer med leverancerne, da alt muligt uforudset opstår, men så skal vi huske os selv på, at det er mega vigtigt, vi har glade kunder og gode relationer.
- Vi skal gøre alt, for at nå vores budgetmål. Hvis ikke vi når vores salgsmål i Twentyfour, så er der som udgangspunkt ikke penge til at betale regningerne. Det kan derfor ikke nytte noget, at toiletruller skal fylde lige så meget i bevidstheden for teamet som f.eks. dét at sikre aftaler med kunderne.
Svaret på spørgsmålet jeg stillede i emnefeltet af min e-mail er med andre ord, at jeg ikke nødvendigvis tror, du skal bruge alt dit krudt som leder på at få folk til at møde til tiden. Måske er der noget andet, der er vigtigere? Hvad er dine meninger og holdninger?
Tak fordi du læste med i dag! 🤓