Der er én fejl, som jeg oplever igen og igen med de kunder, samarbejdspartnere og projekter, som vi er involveret i. Dén ene fejl vil jeg gerne diskutere lidt i dag.
Hvis du hellere bare vil have et godt tilbud, så kan du scrolle direkte til bunden af dagens e-mail i stedet.
Den store fejl i webprojekter
Siden vi startede med at bygge websites, har der været én stor gennemgående problemstilling, som ofte bliver en slags tabu i projekter.
Hvorfor skal projektet gennemføres?
Rigtig mange virksomheder går til deres leverandør med et ønske om "en ny app" eller "et nyt website" eller måske "en super flot designet webshop".
Men hvorfor?
Har du spurgt dig selv, "hvorfor skal vi bruge en app?" og "Hvad vil vi gerne opnå?"
Det er måske banalt, men jeg oplever ofte, at det ikke er helt så banalt alligevel.
Ofte starter virksomheder med hvad de gerne vil have i stedet for at finde ud af hvorfor de overhovedet vil gennemføre et projekt.
Her er processen som den efter min mening bør være.
- Hvorfor? (Hvorfor gennemfører vi et projekt?)
- Specificér forretningsmål (Hvornår er projektet en succes?)
- Find den tekniske løsning med størst ROI og mindst risiko
- Start projekt
Det er rigtig nemt at komme til at diskutere Umbraco kontra Wordpress, Laravel kontra Symfony, React kontra Angular eller måske en anden lignende diskussion.
For mig er det meget vigtigere at tale forretning først.
Hvad vil du gerne opnå med det nye projekt? Vil du gerne spare penge? Vil du gerne omsætte mere? Vil du gerne nå et nyt marked? Vil du gerne bruge mindre tid på dit website?
Stop med at falde i fælden med at fokusere på det næste, nye "shiny" system. Fokusér på at opnå forretningsmæssige resultater. Hvis du gerne vil nå et nyt marked, så er det centrale ikke, om du bruger den ene eller den anden platform - Men det centrale er din strategi for at nå markedet og opnå forretningsmæssige resultater.
Spørgsmålet du bør stille dig selv, er ikke "Hvilken teknologi er mest moderne?" Spørgsmålet du bør stille dig selv, er "Hvordan når jeg mit forretningsmål billigst og bedst muligt?"
Hvis du fortæller din webleverandør, om hvorfor et projekt skal gennemføres, bliver det meget nemmere at træffe de rigtige tekniske valg. Ellers ender projektet i at bære præg af antagelser, omkring hvad der er godt.
Måske kan du nøjes med en landingpage og en veleksekveret Facebook kampagne i stedet for et full blown marketing automation flow baseret på Sitecore, Hubspot og/eller Intercom?
Hvis du glemmer at spørge dig selv, om hvad forretningsmålsætningen er, kan du ikke vurdere, om dét du er ved at bygge, er det rigtige. Det kan din webleverandør heller ikke.
Ha' en super dag! :-)