I dag vil jeg dele to vigtige elementer af ledelse, som jeg selv har taget mange år om at få lært ordentligt. 

Faktisk er det to råd, som jeg selv glemmer engang imellem, selvom det er relativt enkelt.

  1. Det første handler om at holde sin kæft.
  2. Det andet handler om at lade folk fejle.

Det er umiddelbart to "hårde" lektioner, men måske er det netop derfor jeg oplever at jeg selv synes det har været svært - og i øvrigt kan se på andre ledere at de også synes ovenstående er en udfordring.

At holde sin kæft
Hvad mener jeg egentlig med det?

Forestil dig du har ansat en ny medarbejder. Du har ansat vedkommende fordi hun skal aflaste dig i din hverdag. Måske skal hun til at overtage kundeansvar? Måske skal hun fremover kunne håndtere relationer når du ikke er tilstede?

Det er klart min anbefaling, at man får sådan en medarbejder med "på slæb" til en håndfuld møder med kunder (eller hvad det nu er du laver), hvor medarbejderen blot tier stille og iagttager. Der kommer dog et tidspunkt, hvor du er nødt til at lade medarbejderen prøve selv. Hellere før end siden!

Forestil dig du sidder i et møde med en vigtig kunde og din nye medarbejder. 

Nu får din nye medarbejder forklaret en vigtig del af jeres arbejde på en vrøvlet måde. Måske siger hun noget der er direkte forkert? Måske forklarer hun det på en super forvirrende måde og du har jo gjort det massevis af gange før, så du får lyst til at bryde ind og tilføje eller rette.

Gør du så det?

Nej!!!

Det er her du skal øve dig i at være stille. At holde din kæft. Simpelthen.

Din opgave som leder er, at give din medarbejder mulighed for først og fremmest turde "tage scenen". Du skal bakke hende op og lade hende forklare jeres forretningsmodel på hendes måde. Efter mødet kan du så give hende feedback. 

Hvis du retter medarbejderen i mødet vil du "opdrage" vedkommende til, at hun ikke må sige noget før det er 100% korrekt. Du får skabt en kultur, hvor det er forkert at fejle og hvor du skaber usikkerhed.

Hvis du er bare nogenlunde ligesom mig, så vil du meget hellere have medarbejdere som hurtigt tør tage fra og gøre en forskel. Nogle gange (oftest, for mit vedkommende) har de her medarbejdere endda  idéer og tanker ifht. hvordan tingene skal gøres, som gør at deres måde er bedre end din egen. Det ødelægger du dog, hvis du altid retter på vedkommende i en situation hvor hun taber ansigt.

Tilbage til mødet.

Medarbejderen siger noget vrøvl og hvad gør man så?

Jeg holder meget af blot at notere min oplevelse af fejl, mangler og "bedre formuleringer" under et møde for så bagefter at give medarbejderen 5 minutters feedback. "Skide godt møde. Tak fordi du tog ordet her er lige 5 ting jeg ville have gjort anderledes".

Det viser lederskab, idet du hjælper vedkommende. Omvendt viser det team-spirit idet du ikke lader medarbejderen tabe ansigt i et møde med en kunde.

At lade folk fejle

Min pointe om "at holde sin kæft" kan bredes væsentligt mere ud end blot til møder. Grundlæggende handler det om at turde lade sine medarbejdere fejle.

Ikke fordi man aldrig skal hjælpe folk, for det skal man. Det er dit job som leder, at dygtiggøre hele dit team - og ingen er vigtigere end missionen.

Det er dog ikke fordrende for dit job, hvis du skaber en nulfejl-kultur. Prøv i stedet at lade folk gøre deres egne erfaringer under din supervision. Giv feedback, men på en opbyggende måde.

Det var alt for i dag.