Har du en webshop?

Hvad gør du egentlig for at sikre, at I differentierer jer på andre måder end blot pris, når I sælger varer online?

Jeg har hørt så mange gange, at danske webshops frygter mægtige Amazon. 

"Amazon er for store."

"Vi kan ikke konkurrere med Amazon fordi de er så billige."

Hvad med at se på dét man faktisk kan gøre noget ved, fremfor at stirre sig blind på de åbenlyse fordele Amazon har?

Amazon (og andre store webshops som f.eks. Zalando og Asos) har en række åbenlyse fordele. Herunder bl.a.:

  1. Mulighed for at presse leverandører på pris pga. skala.
  2. Mulighed for et mere strømlinet setup til håndtering af lager + afsendelse af pakker (Ligeledes pga. skala)
  3. Mulighed for at konkurrere på pris, da de ikke bløder så meget som mindre webshops (Igen pga. skala)
  4. I nogen grad bedre mulighed for moderne teknologi da de har flere penge.

Primært er fordelen for de store webshops netop at de er store.

Skala er en fordel.

Men hvilke fordele kan man skabe, uden nødvendigvis at have skalaen? 

Nogle af dem der sælger varer online som har formået at skabe et marked for sig selv klarer sig jo til trods for, at der findes kæmpe spillere med massiv skala.

Hvordan gør de? 🤔

Nogle eksempler på strategier er bl.a.

  1. Tilbyd høj grad af tilpasning (Se f.eks. Son of a Tailor eller Mond of Copenhagen)
  2. Tilbyd convenience- og luksus-services som f.eks. indpakning af gaver eller håndskrevne kort.

"Jamen Son of a Tailer konkurrerer jo ikke med Zalando" tænker du så måske.

Men der tager du fejl.

De er måske ikke direkte konkurrenter, men de er med gode gamle Michael Porters ord "substituerende produkter". De tilbyder nemlig at dække kundens behov for "en lækker t-shirt", hvorfor dem der køber sine t-shirts hos Son of a Tailor stopper med at købe t-shirts på Zalando.

Hvad kan du så lære af det?

Du kan lære, at din webshop skal finde et sted at konkurrere, hvor den faktisk kan vinde. I hvert fald i nogen grad.

Konkurrerer du på pris, på et marked hvor Amazon, Zalando eller lignende giganter også befinder sig? Så kan du måske overveje højere grad af tilpasning. 

Det er jo relativt banalt, hvis man har gået på CBS, men alligevel er det enormt sjældent, at jeg ser webshops rent faktisk gennemtænke den strategi de forfølger.

For eksempel har jeg endnu ikke haft held til at finde en dansk leverandør af specialvarer som kan pakke varerne ind og skrive et fint håndskrevet kort (Udover Interflora).

Det resulterer i at jeg køber de fleste af mine fødselsdagsgaver, kundegaver og julegaver på Amazon (eller hos Interflora).

Hvorfor er det sådan?