Hvad er egentlig dét der oftest glemmes eller overses, når man går i gang med et nyt online system eller website?

Måske kender du allerede til det. Måske gør du ikke. Måske har du en bevidsthed om det, men kan bare ikke komme i tanke om det lige nu. Lige meget hvilken årsag du har, så er det også helt okay!

Men først lidt baggrund.
Sagen er den, at mine kollegaer hos Twentyfour og jeg har arbejdet på mere end 100 corporate websites og online-systemer i de sidste 10 år.

Meeeeeen… Der er ét helt centralt punkt, som både jeg oplever og en håndfuld andre skarpe folk oplever overses igen og igen. Ja, vi har endda gjort os nogle tanker om emnet og de tanker vil jeg gerne dele med dig i dag.

Jeg er selv lidt flov over at sige det, men jeg har endda selv glemt det igen og igen.

Det er ikke fordi folk (eller jeg selv) slet ikke tænker sig om. Tværtimod, de fleste tænker sig meget grundigt om!

Den éne ting jeg taler om, er min første bullet på listen herunder. Der kommer dog en række andre gode pointer bagefter også.

#1 - Hvad er formålet egentlig med projektet?
Det lyder banalt, men det er bare så ofte glemt. ”Hvorfor skal vi egentlig have et nyt website?”,  “hvorfor vil vi gerne kunne registrere timer via iPhone?”, “Hvorfor er det vigtigt at vores website loader hurtigt?” eller “Hvorfor skal der være en call to action på forsiden?”.

Det er alle sammen spørgsmål man først rigtigt kan besvare, når man ved hvad det overordnede formål er.

Desværre havner virkelig mange diskussioner om softwareprojekter meget hurtigt i snakke om teknik fremfor snakke om forretning. Det er en skam, da det som regel er (eller i det mindste bør være) et forretningsproblem, som man egentlig er i gang med at løse.

Punkt nummer 1 fortjener nærmest sin egen liste
Ovenstående er så ekstremt vigtigt, at det nærmest ødelægger pointen at have flere bullets på listen.

Alene derfor har jeg herunder lavet en ny liste med de øvrige punkter, der oftest overses når man er i gang med et web- eller softwareprojekt.

#1 Teknisk vedligeholdelse
Husk at dit system skal kunne vedligeholdes. Hvad er planen for det? Er det overhovedet indregnet i projektet, at det nok aldrig er “færdigt”, men bør have et løbende fokus? Måske kan der kontinuerligt skabes værdi ved ikke bare at se det som et “one off” projekt, men i stedet fokusere på hvad der fremadrettet kan bidrage positivt?

#2 Løbende intern/redaktionel vedligeholdelse
De fleste har set (og måske selv tænkt), at det ser godt ud med en stor nyhedsoversigt på sit website. Eller måske en flot personaleside.

Men hvem skal vedligeholde det? Hvis I har 50+ medarbejdere vil der løbende være nye billeder og beskrivelser der skal indtastes på medarbejderoversigten. Måske endda hver måned. Hvis I har en nyhedsside skal nogen sørge for at der kommer nyheder ind. Et website der ikke har udgivet nyheder i halve eller hele år ser sødt, nej undskyld dødt ud. Har du tænkt over hvordan dit system eller website kan leve op til jeres formål uden at kræve en masse løbende redaktionelt input?

Det samme gør sig gældende når man arbejder med eksempelvis søgemaskineoptimering. I drømmeverden udgiver man løbende landing pages med optimerede tekster, men nogen skal jo skrive de her tekster.

Jeg har været med i et utal af webprojekter, hvor man har intentioner om at opdatere sin medarbejderside og sin nyhedsside, men intentionerne bliver bare relativt ofte kun til intentioner. Vær derfor ærlig for dig selv. Hvad kan din organisation rumme? Hvad giver mening at udgive?

#3 Automatisering findes altså
I moderne softwareudvikling bør man fra start indtænke muligheden for at automatisere så mange opgaver og manuelle processer som muligt. Mennesker laver fejl og mennesker glemmer ting. Det er helt naturligt for os mennesker, at lave fejl og glemme ting. Naturligvis ikke du og jeg, men alle de andre vi arbejder med. 😉

Derfor bør man fra start tænke over, hvorledes man kan minimere behovet for “menneskehænder” i sit projekt. Kan vi udarbejde vores timeregistreringssystem så ikke vi introducerer nye processer i organisationen? Kan vi udgive nyheder på vores website uden at vi også skal skrive samme nyheder på vores intranet? Kan vi automatisk få unikke produkttekster til vores webshop fra vores ERP? Kan vi evt. sikre, at leads fra websites opsamles i vores CRM så ikke nogen skal “holde øje”?

Jo flere manuelle processer og “menneskehænder” du kan fjerne fra en opgave, des større er sandsynligheden for at det kontinuerligt fungerer.

Hvad mener LinkedIn?
Jeg var nysgerrig efter at finde ud af hvad andre mener der ofte overses og smed derfor spørgsmålet på LinkedIn. Se hvad der kom ud af det på min LinkedIn her

Hvis du har nogen kritik eller tanker du vil dele med mig kan du bare svare på denne e-mail da alle svar ryger direkte i min indbakke. Du må selvfølgelig også gerne kommentere på linkedIn hvis du i stedet foretrækker dét.